loading...
جامع ترین سایت خبر رسانی
خوش امدید

:: به تخصصی ترین مرجع دانلود خوش امدید ::

تالار گفتمان


معین بازدید : 103 11 سال پیش نظرات (0)

سباستیائو سالگادوی عکاس، سفر اودیسه‌مانند هشت‌ ساله خود را به 32 کشور جهان برای جاودانه‌کردن بسیاری از چهره‌های موجودات از جزایر گالاپاگوس آغاز کرد.

چند کلمه کلیدی

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با طی مسیر چارلز داروین در این منطقه، سالگادو به تنها مارمولک دریانورد جهان یعنی «ایگوانای دریایی» برخورد کرد.

 

دم این موجود سازگاری کاملی با سبک زندگی دریایی آن دارد. این بخش از بدن مارمولک از لحاظ جانبی مانند یک پارو، مسطح است و در هدایت ایگوانا به آب‌های سرد و عمیق برای جست‌وجوی جلبک دریایی کمک می‌کند.

 

تغذیه‌ از جلبک دریایی می‌تواند سطوح نمک دریای موجودات را بالا ببرد، اما مارمولک دریانورد دارای غده خاصی در سوراخ‌های بینی‌اش است که این زیاده‌روی را مسدود و سپس آن را به عنوان ماده شور خارج می‌کند.

 

عجیب‌تر از تمامی این واقعیات، سازگاری ایگوانا برای برخورد با چرخه‌های سخت کم و زیادشدن غذای (ناشی از پدیده آب و هوای چرخشی) است.

 

برای سازگاری با این موقعیت‌ها، ایگواناها نه تنها با بروز قحطی لاغرتر می‌شوند، بلکه طول آن‌ها نیز کاهش می‌یابد و بخشی از استخوان‌های خود را برای بقا هضم می‌کنند.

معین بازدید : 117 11 سال پیش نظرات (0)

تحقیقات نشان می دهد که خوردن یک بسته چیپس در روز شبیه نوشیدن 5 لیتر روغن مایع در سال است، حقیقت امر این است که خوردن چیپس و در کل اسنکها نه تنها موجب چاقی و بیماریهای قلبی می شود، بلکه مشکلات رشدی را برای جنین، بیش فعالی را در کودکان و سرطان را در بزرگسالان به همراه دارد.

همه حقایق وحشتناک درباره چیپس

 

به گزارش خبرنگار مهر، شاید خوردن چیپس و در کل اسنکها چندان هم هشدار دهنده نباشد اما اگر مصرف آنها به یک عادت تلقی شود، تبعات آن بسیار خطرناک است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که یک سوم از کودکان بریتانیایی هر روز چیپس می خورند و دو سوم دیگر چندین بار در یک هفته چیپس مصرف می کنند.

 

در حقیقت در این کشور سالانه شش میلیارد بسته چیپس مصرف می شود به طوری که مردم هر سه دقیقه یک تن چیپس می خوردند یا هرکس دست کم 100 بسته چیپس می خورد.

 

خورد یک بسته چیپس در روز می تواند معادل نوشیدن 5 لیتر روغن در سال باشد. نیاز به گفتن نیست که این اسنکها علاوه بر چربی حافی نمک و شکر هم هستند.

 

شاید باور تمام این موارد منفی درباره بسته هایی با اشکال معصومانه و خنده دار در رنگهای روشن در فروشگاه ها خودنمایی می کنند دشوار باشد اما حقیقت این است که این محصولات از نظر صنعتی طوری طراحی شده اند که ذائقه ما را تحریک کرده و به نقطه اعتیاد می رساند.

 

مایکل ماس نویسنده کتاب" نمک، شکر، چربی: چگونه بزرگان صنعت غذا ما را فریب می دهند" اظهار داشته است که تحقیقاتش نشان می دهد که چگونه شرکتهای بزرگ تولید غذا، چگونه چیپس را از چیپس نسبتا هیجان انگیز دهه هفتاد به بمب هوشمند مغز ما تبدیل کرده اند.

 

وی توضیح می دهد، وقتی که یک چیپس در دهان خود می گذارید، مزه نمک بی درنگ شما را درگیر می کند. این تأثیری است که در صنعت نمک به آن انفجار طعم گفته می شود.

 

چیپسهای مدرن نیز سرشار از چربی هایی هستند که این صنعت به آن احساس دهانی می گوید. این موجب می شود که تجربه خوردن چیپسهای امروزی شبیه لذت گاز زدن به یک پنیر چسبناک است. ما این چربی را از طریق عصبی حس می کنیم که به آن عصب سه قلو گفته می شود، هرچه این احساس دهانی بهتر باشد ما از خوردن چیپس لذت بیشتری می بریم.

 

راز نهایی چیپس در تردی آن است. محققان دریافته اند که هرچه صدای خوردن چیپس بیشتر باشد، فرد از خوردن آن بیشتر لذت می برد.



برای دیدن بقیه مطالب به ادامه مطلب بروید

معین بازدید : 93 11 سال پیش نظرات (0)


دو ایرانی برنده جام جهانی نوآوری تکنولوژی 2012 شدند
جام جهانی نوآوری تکنولوژی 2012 به دو محقق ایرانی دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا اعطا شد.
دکتر بابک شادگان، محقق دپارتمان ارتوپدی دانشگاه UBC کانادا که به همراه مهندس بهنام مولوی موفق به دریافت این جایزه شده اند در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمی ایسنا اظهار داشت: طرح ما شامل اختراع یک کلاه ایمنی کوچک برای آتش نشانان مجهز به فناوری توسعه یافته نوری بدیعی است که امکان نظارت مستمر بر علائم حیاتی و احتمال مسمویت ناشی از گاز را فراهم می کند.
وی خاطرنشان کرد: این کلاه ایمنی مجهز به موقعیت یاب (GPS)‌ است که یافتن نیروهای گرفتار در خطر را در حین انجام مأموریت امکان پذیر می کند.
شادگان تصریح کرد: فناوری مورد استفاده در این اختراع، موضوع تحقیق بالینی و مهندسی پزشکی ما در دانشگاه بریتیش کلمبیا طی سال های اخیر محسوب می شود.

معین بازدید : 84 11 سال پیش نظرات (0)



درمان افسردگی حاد با ایپمپلنت های ضربان ساز
پژوهشگران دانشگاه بن در آلمان با کاشت الکترودهای ضربان ساز در مغز بیماران مبتلا به افسردگی حاد، موفق به درمان این بیماری شدند.
این شیوه درمانی که تحریک عمیق مغزی نام دارد، توانست نشانه های بیماری را در شش نفر از هفت بیمار تحت درمان  به طور قابل توجه و سریعی بهبود دهد. این شیوه در حال حاضر بر روی ساختارهای مختلفی از مغز در حال آزمایش است اما تاثیر با شفافیت کمتری مشخص شده است.
پروفسور "والکر آرند کوکن" جراح اعصاب در دانشکده عصب شناسی دانشگاه بن الکترودهایی را در بخش میانی پیشانی مغز بیماران مبتلا به افسردگی شدید وارد کرده و سپس این الکترودها را به یک ضربان ساز مغزی متصل ساخت.
سپس این سلول های عصبی توسط یک جریان الکتریکی ضعیف تحریک شدند. در طی چند روز، نشانه های اضطراب، بیحالی، بی حوصلگی، یاس ، اندوه و غمگینی در شش نفر از هفت بیمار تحت درمان به طور قابل توجهی بهبود یافت.
دکتر توماس اشلاپفر استاد دانشگاه بن گفت: چنین موفقیت چشمگیری در زمینه قدرت تاثیر و همچنین سرعت واکنش، تا کنون با هیچ شیوه درمانی دیگری به دست نیامده بود.
دسته مغز قدامی میانی، دسته ای از رشته های عصبی است که از سیستم لیمبیک اعماق مغز شروع می شود و به قشر جلوی مغز می رسد. در مکانهای خاصی این دسته به طور ویژه ای باریک می شود چرا که رشته های عصب های منفرد به یکدیگر نزدیک می شوند. این دقیقا جایی است که بیشترین تاثیر را در استفاده از کمترین جریان داریم.
دسته مغز قدامی میانی بخش اصلی مدار شادی متعلق به سیستم پاداش مغز است. اما اینکه این تحریک چه تاثیری بر روی سلول عصبی دارد هنوز مشخص نیست.
محققان در مطالعات متعددی نشان داده اند تحریک عمیق مغزی نشانه های افسردگی شدید را بهبود می بخشد. با این حال در آن تحقیقات پزشکان الکترودهایی را در دسته مغز قدامی میانی نکاشته بودند بلکه این الکترودها را در بخش دیگری از سیستم پاداش بیمار کار گذاشته بودند. این شیوه توانسته بود بهبود 50 درصدی پایدار و واضحی را در بیماران نشان دهد.
اشلاپفر تاکید کرد: اما در تحقیقات جدید، نتایج ما بهبود چشمگیرتری از خود نشان داد. بهبود واضحی که 85 درصد موفقیت داشت. علاوه بر این تحریک با سطوح جریان الکتریکی کمتری انجام شد و تاثیرات آن طی تنها چند روز و نه چند هفته خود را نشان داد.
وی تصریح کرد: آشکار است که یک گام به ساختار اصلی  درون مغز که مسئول بروز افسردگی شدید است نزدیک شده ایم.
محققان، این بیماران درمان شده را به مدت 18 ماه تحت نظر گرفتند و دیدند تاثیر ضد افسردگی تحریک عمیق مغزی در ناحیه دسته مغز قدامی میانی طی این مدت کاهش نیافت و این یعنی این تاثیر موقتی نیست.
این نتایج درنشریه Biological Psychiatry منتشر شده است....

معین بازدید : 129 11 سال پیش نظرات (0)



نسل جدید مدل ژنتیکی آلزایمر

یک موش آزمایشگاهی جدید که از لحاظ ژنتیکی مهندسی شده و دارای آرایه کامل تغییرات مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر است، این ایده را پشتیبانی می‌کند که افزایش مولکولی موسوم به «بتا آمیلوئید» در مغز منجر به بروز این بیماری می‌شود.

یکی از فرضیه‌های موجود از این موضوع حکایت دارد که افزایش مولکول بتا آمیلوئید آغازگر زوال مغزی است.

دکتر تاون و همکارانش در مطالعات خود بر روی موش‌های Fischer 344 تمرکز کردند، زیرا مغز این حیوانات بسیاری از مشخصه‌های مرتبط با سن در انسان را بروز می‌دهند.

این موش‌ها به‌ گونه‌ای مهندسی شدند که دارای ژن‌های جهش‌یابنده APP و ژن‌های presenilin 1 باشند. این ژن‌ها نقش مهمی را در بروز شکل نایاب و زودرس از آلزایمر ایفا می‌کنند.

نتایج مطالعات رفتاری دانشمندان این پروژه حاکی از آن است که سوژه‌های حاضر با افزایش سن مشکلات حافظه و یادگیری را از خود بروز دادند.

همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، حضور بتا آمیلوئید در مغز این حیوانات با بالا رفتن سن افزایش یافت.

این مدل جدید از موش، تغییرات مغزی (شامل آسیب‌دیدگی پروتیئن tau و مرگ گسترده سلول‌های عصبی) در انسان‌های مبتلا به آلزایمر را بسیار دقیق‌ نشان می‌دهد.

مدل جدید به ارتقای درک دانشمندان از گذرگاه‌های بیماری‌های مختلف دخیل در شروع و پیشرفت آلزایمر کمک می‌کند.

دکتر تاون و همکارانش در تلاشند مدل جدید این موش را در اختیار جامعه تحقیقاتی قرار دهند.

آلزایمر نوعی اختلال مغزی مرتبط با سن است که به‌ تدریج حافظه، تفکر و توانایی فرد برای انجام ساده‌ترین فعالیت‌ها را نابود می‌کند.

این بیماری با تاثیر بر 5.1 میلیون نفر امریکایی، شایع‌ترین شکل زوال عقلی در این کشور به شمار می‌آید.

جزئیات این مطالعه در Journal of Neuroscience انتشار یافت و «موسسه مل بهداشت» امریکا حامی آن اعلام شد./ایسنا

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 216
  • کل نظرات : 20
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 27
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 64
  • بازدید امروز : 83
  • باردید دیروز : 80
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 636
  • بازدید ماه : 636
  • بازدید سال : 11,232
  • بازدید کلی : 196,195
  • کدهای اختصاصی

    ابزار هدایت به بالای صفحه